This interdisciplinary seminar will introduce the pragmatic concept of "at-issue content" in speech as it occurs in autistic and non-autistic communication and discourse. Participants will learn about the connection of "at-issue content" to echolalia, the repetition or formulaic modification of phrases, sentences, and prose, which can help autistic individuals to script their interactions and potentially mask their autistic challenges with social interaction. The masking of autistic traits, particularly among individuals who appear highly interactive, contributes to under diagnosis of autism in the adolescent and adult population.  The seminar aims to bring together participants from linguistics and psychology and will be taught primarily in English. Assignments will be accepted in German and English. 

This seminar affirms autism as a form of neurodivergence and neurodiversity.

Dieses Seminar bekräftigt Autismus als eine Form von Neurodivergenz und Neurodiversität.

Dieses interdisziplinäre Seminar führt in das pragmatische Konzept des "at-issue content" in der Sprache ein, wie es in der autistischen und nicht-autistischen Kommunikation und im Diskurs auftritt. Die Teilnehmer lernen die Beziehung zwischen "at-issue content" und Echolalie kennen, der Wiederholung oder formelhaften Variation von Phrasen, Sätzen und Prosa, die autistischen Personen helfen kann, ihre Interaktionen zu skripten und ihre autistischen Herausforderungen in der sozialen Interaktion zu verbergen ("maskieren"). Die "Maskierung" autistischer Züge, insbesondere bei Personen, die sehr interaktiv erscheinen, trägt zur Unterdiagnose von Autismus bei Jugendlichen und Erwachsenen bei.  Das Seminar bringt Teilnehmer aus den Bereichen Linguistik und Psychologie zusammen und wird hauptsächlich in englischer Sprache abgehalten. Es werden Beiträge in deutscher und englischer Sprache angenommen.




Moodlekurs für das praktikumsbegleitende Seminar der Schulpraktischen Studien II im Fach Englisch bei Herrn Foerster im Sommersemester 2022.