The seminar aims at exploring novel design scenarios for generating complex high-resolution modular architecture in existing contexts, using Virtual Reality (VR). For this purpuse we will use the VR design environment VRoxel, developed by the workshop leader. VRoxel provides a workflow based on sculpting complex spatial assemblies from high-resolution modular building systems, employing full body motion as opposed to 2D curser movements on screen.

Existing contexts measured to the millimetre using laser scans are used as digital environments for the design. The architectural project itself will be developed using on a 1:1 design scale. We use small-scale component systems, reminiscent of the clamping building blocks popularised by Lego, to create high-resolution architecture. The design task will be a mountain hut for hikers in a remote environment. This shelter should interact with the topography of the environement and grant refuge from the elements as well as form a landmark. 

All design technologies used, such as 3D point clouds, VR design and basic visualisation, have a low entry barrier and can be learned during the course without any prior knowledge. Hardware for working with VR is provided in the vrar:lab. Participants are expected to be present for the majority of the time, though it will not be a problem, to slip away at times to attend other appointments. Questions can be sent to drude@iat.uni-hannover.de.


SEMINAR DATES

The seminar will be held as a Block Seminar from

Mo 12.02.2024 bis Fr 16.02.2024 10:00 > 17:00

Final submission (online): 01.03.2024


Das Einführungsstudio richtet sich an Studienanfänger in den Disziplinen A, S und L. Es geht um die Vermittlung digitaler Entwurfs- und Denkmethoden, sowie um die Vermittlung räumlichen Denkens und Planens.

Am Anfang eines jeden Entwurfes, steht dessen Darstellung Anhand von Modellen, Zeichnungen u.A. Digitale Entwurfs- und Darstellungsmethoden, insbesondere 3D-Modellierung und parametrische Algorithmen, ermöglichen hier neue Denkweisen.

In diesem Einführungsstudio werden digitale Entwurfs- und Herstellungsmethoden anhand von CAD- Software, parametrischen Entwurfstechniken und digitalen Bautechniken erlernt. Exemplarisch wird ein Entwurf von ersten Raumstudien mit Volumenkörpern bis hin zu aufgelösten Konstruktionen aus flächigen und Stabförmigen Elementen erstellt und iterativ weiterentwickelt.

Die Studierenden lernen, einen Entwurf nach selbst gesetzten Designregeln zu entwickeln. Sie sind in der Lage digitale und logische Design-Prinzipien auf physische räumliche Entwürfe anzuwenden.

Vermittelt werden Kompetenzen im Umgang mit Rhino3D, Grasshopper und Adobe Creative Suite. Begleitend findet eine Exkursion nach München und Stuttgart statt.

Das Semester gliedert sich in eine Reihe aufeinander aufbauender Übungen, die über Folienpräsentationen und Modelle präsentiert werden. Das gesamte Projekt wird zum Semesterschluss über einen Reader dokumentiert. Die lückenlose Teilnahme während des Semesters, sowie die Abgabe der Dokumentation sind Voraussetzung zum Bestehen.

Projekttreffen sind immer dienstags und donnerstags um 14:00


This seminar provides essential knowledge for parametric design and fabrication with industrial robots. How can we use our digital drawing for a subsequent digital assembly? What is needed to instruct a robot arm to perform tasks involving movement and actions like picking and placing or printing objects? What information needs to be put in the design and how must it be translated to be understood by a robot controller?

 TOPIC

The topic this semester is printing your own parametric clay design by using an industrial robot arm. In order to achieve that, you will learn basic knowledge of Grasshopper and Rhinoceros, use our software robot-components and ABB Robotstudio to simulate the robot arm, and finally build a structure on a small scale with the ABB industrial robot arm. There are often many unexpected problems in the process from theory to practice, such as accuracy issues, singularity problems in robotics, and features of different materials. In this seminar, students will find and solve those problems in advance in future designs. Depending on the group size and semester progress, one design could be printed on a 1:1 scale.