Inventing a new Germany? - Architektur und Städtebau in der DDR

In diesem Seminar beschäftigen wir uns mit den vielseitigen Formen des baulichen Erbes der DDR. Der Fokus liegt dabei auf den Themenschwerpunkten Städtebau, Architektur, Denkmalpflege sowie den Akteuren im Planungswesen der DDR. Ausgehend von den Grundsatzideen des Neuen Bauens, den zur Verfügung stehenden Technologien im Bauwesen der Nachkriegszeit und dem nach dem Krieg vorhandenem baulichen Erbe, werden wir uns im Verlauf des Seminars den verschiedenen Facetten der gebauten Umwelt in der DDR nähern. Zum einen sollen städtebauliche Programme an einzelnen Fallbeispielen diskutiert werden. Dabei sollen deren Ausgangssituation, individuelle Bauprogramme und der Umgang mit dem historischen Erbe der jeweiligen Stadt im Detail untersucht werden. Zum anderen werden wir uns auch dem architektonischen Vermächtnis der DDR widmen und in Bezug auf Konstruktion und Formensprache analysieren. Eine zentrale Rolle wird hier auch das industrielle Bauen spielen. In diesem Zusammenhang soll auch untersucht werden wie nach der Wende mit dem baulichen Erbe der DDR umgegangen wurde.
Einen wichtigen Aspekt dieses Seminars bilden zudem die Akteure im Bauwesen der DDR. Hier werden wir nicht nur die Rolle der Planer*innen beleuchten, sondern auch das Wirken von kulturellen Institutionen und Bürgergruppen innerhalb der DDR untersuchen. Abschließend sollen auch angrenzenden Fragestellungen zum internationalen Kontext und dem Export der Platte nachgegangen werden. Ziel des Seminars ist folglich, die Architekturgeschichte der DDR als Gesamtes zu erfassen und sie zu kontextualisieren.

Prüfungsleistung: Neben einer etwa 20-25 minütigen Präsentation ist eine gruppenbezogene Ausarbeitung im Rahmen eines projektbezogenen Readers und eine aktive Mitarbeit auf Basis der zur Verfügung stehenden Texte gefordert.

Course Description 

Architects know that built form and financing are mutually dependent. Materials, labor, and land must always be paid for somehow. Changing building costs can radically alter design decisions. At the same time, architectural interventions can transform property relations as well as the value of land and labor. The relationship between architecture and money, therefore, remains unstable. 

This seminar in architectural history invites students to consider the roles that architecture plays in the creation of value, the generation of wealth, and the consolidation of global financial systems. 

Together, we will discuss how specific typologies and aesthetics cultivated in the North African kingdom of Mali in the 14th century, the Southern European city of Florence in the 15th century, the North American plantations of the 19th century, and the financial centers of Southeast Asia in the early 21st century have shaped the movement, and accumulation, of gold, silver, dollars, and other currencies. 


Theories of Place and Space in the Built Environment

What connects us to a place (such as our home town or the country we come from)? How might our experiences of spatial organization shape our notions of self, how we interact with others, and our sense of community? This seminar foregrounds the constructs of “place” and “space” in order to approach histories of architecture and the built environment through a critical and socially engaged lens. The goals of this interactive and discussion based seminar are to 1) explore the history of philosophical thinking related to how humans experience designed spaces and the power of place in social, cultural, and political organization 2) provide students with tools to critically engage with the everyday places in which we live, work, and socialize. 

Each class meeting will consider a type of space, spatial relationship, and/or a specific place (such as the home, the shopping mall, the nation, the UNESCO heritage site) paired with one or more theoretical texts that utilize concepts of space and place to consider issues including authorship, agency, class, race, and gender struggles. Some class meetings will take place over Zoom while others, depending on how many participants are located in Kassel, will meet in various locations in the city where we will use our course material to actively engage with and critically analyze the spatial design and strategies of place making in Kassel. 

Requirements for the seminar are to complete weekly readings and short responses, come to class ready to actively participate in discussion, and work on an independent anthology project throughout the semester. There is no final examination. 

The language of the class is English.